"What would happen to Hitler if he were alive today? What would he make of contemporary multicultural society? How would people react to him? Vermes dares to imagine the answers to these questions in his humorous and intelligent satire, which envisions Hitler at large in twenty-first century Berlin.
It is the spring of 2011. Hitler wakes up on an empty plot of land in Berlin. He has a bit of a headache. He can’t remember anything after being with Eva Braun in the bunker, so is somewhat confused to find Berlin suddenly intact and not overrun with Russian soldiers. He wanders the streets until a newsagent takes pity on him and lets him sleep in his kiosk. People obviously recognise Hitler but they assume that he is a comedian playing a role. His unintentionally hilarious monologues and the way he never slips out of character cause a great deal of amusement.
Hitler is given a guest slot on the show of a Turkish-born comedy star, Ali Wizgür, and instantly ups the ratings with his bitingly ironic ethnic humour. He turns into a YouTube phenomenon, loved by today’s youth. An influential tabloid newspaper proclaims its suspicion of Hitler, until he manages to trick the journalists into giving him the paper’s full, ingratiating support. From then on, the only way is up. Hitler takes to the streets and interviews innocent passers-by on topical subjects, whipping them into a fury over dog muck on the pavements or speeding drivers. All of which makes for great TV. Hitler makes a televised visit to the headquarters of Germany’s far-right political party, the NPD. He is horrified by the lack of conviction among the neo-Nazis he encounters there and showers the party leader with insults. This interview wins Hitler a prestigious journalism prize – for his satirical exposure of prejudice! The neo-Nazis are furious and beat Hitler up. He winds up in hospital where he receives messages of support and condolence from all sides. He is contacted by a publishing house wanting to know whether he would like to write a book. Hitler decides that, while he’s at it, he may as well start a political party of his own...
The amusing scenarios generated by imagining Hitler in today’s Berlin are given added depth by Vermes’ clever psychological observations of people’s ridiculous behaviour when confronted with a supposedly fake Adolf Hitler. He’s Back would be a bold and rewarding acquisition." (Source).
Kurzbeschreibung: "Frühjahr 2011. Adolf Hitler erwacht auf einem leeren Grundstück in Berlin-Mitte. Ohne Krieg, ohne Partei, ohne Eva, im tiefsten Frieden, unter Tausenden von Ausländern. 66 Jahre nach seinem vermeintlichen Ende strandet er in der Gegenwart und startet gegen jegliche Wahrscheinlichkeit eine neue Karriere – im Fernsehen. Dieser Hitler ist keine Witzfigur und gerade deshalb erschreckend real. Und das Land, auf das er trifft, ist es auch: zynisch, hemmungslos erfolgsgeil und auch trotz Jahrzehnten deutscher Demokratie vollkommen chancenlos gegenüber dem Demagogen und der Sucht nach Quoten, Klicks und „Gefällt mir“-Buttons. Eine Persiflage? Eine Satire? Polit-Comedy?"
Rezension: "Hitler erwacht nach einem Dämmerschlaf 2011 in Berlin und beginnt ein zweites Leben. Nun ist der ewige Hitler selbst im komischen Fach ausreichend durchgenommen. Und doch ist das Hörbuch ein Coup, weil die Komik durch Kontrastwirkung brillant funktioniert. Während Ich-Erzähler Hitler nur er selbst ist, sehen ihn die Menschen bloß als schrulligen Hitler-Darsteller. Was ihn nicht davon abhält, den Nachfolgestaat seines Großreichs nach seiner Weltanschauung zu inspizieren. So lobt er FAZ und Berliner Zeitung für den 'tadellosen Schriftzug' ihres Titels, ist von den Grünen wegen des Naturschutz-Eifers angetan, empört sich über den jämmerlichen Zustand der NPD. Aber ohne Gefolge verliert auch der böseste Mann der Weltgeschichte seinen Schrecken. Schließlich wird er zu dem, was extreme Figuren in der Demokratie halt werden: TV-Star. Vermes‘ Roman ist bissig, böse, witzig und schlau, weit mehr als Comedy. Und muss gehört werden. Auch wenn das verknautschte Hitler-Sprech heute zum Allgemeingut jedes Schauspielers gehört, so besticht Christoph Maria Herbsts Intonation durch blitzartige Temperamentswechsel. Nur die Anstrengung, über sechs Stunden lang den Führer zu geben, ist ihm stellenweise anzumerken." (Link).
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